Roar Sletteland

Slides83.jpg

Aktivist i Bergens samtidskunstfelt, særlig innen musikk, scenekunst og lydkunst. Konstruerer lydutstyr, musikkinstrumenter og robotikk til egne og andres prosjekter. Var daglig leder av Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) i perioden 2003-07 og aktiv bruker med analog elektronikk som spesialfelt. Er også en ivrig bruker av kunsthuset Wrap.

Har lang fartstid som konsertarrangør, i konsertserien Utmark (2008-22), nyMusikk Bergen (2003-13) og konsertserien Avgarde. Var en av grunnleggerne av Lydgalleriet i 2005, og var styremedlem der fra 2012 til 2023.

Begynte sin karriere innen scenekunst i 2008 som lyddesigner for Operasjon Almenrausch regissert av Tore Vagn Lid, og fortsatte samarbeidet med Vagn Lid med blant annet Embargo, Elephant Stories, Ressentiment og Straff. Etablerte Ursus produksjoner i 2015 sammen med Lena Buchacz og Sigurd Fischer Olsen. Driver det eksperimentelle scenekunstprosjektet En indeks over kollisjoner med Thorolf Thuestad. Mangeårige samarbeid med Terese Longva (Talk to me, Ferdsel på eige ansvar) og Karen Eide Bøen (The Table Turns, Black Canvas).

Roar Sletteland har sin utdanning innen filosofi og skrev i sin ungdom en avhandling om jernbanestasjonen i Bergen. En gang i blant skriver han tekster om kunst og filosofi og slike ting, og da gjerne i kunstens randsoner, der den møter sine teknologiske, økonomiske og organisatoriske forutsetninger.